Hjælp Google med at forstå din side ved korrekt brug af overskrifter, link og billeder
Brug af overskrifter
Hierakiet af overskrifter (H1, H2, H3, H4, H5, H6, H7) fortæller søgemaskinerne hvad der er vigtigt og hjælper med at inddele sidens indhold.
Derudover skaber det overskuelighed for brugerne og gør siden mere læsevenlig (og det ser Google også på).
For det første må der kun være en H1 (største overskrift) på hver side - den behøver nødvendigvis ikke at være øverst på siden - men er det i 99% af tilfældene.
Brugen af de andre overskrift formater (H2, H3, osv.) kan du til gengæld bruge helt frit - dog bør du ikke skrive et helt afsnit eller værre endnu, en hel side med fx. H2 - blot for at få en større skrifttype. Brug i stedet muligheden for at fremhæve teksten med fed - eller benyt en formatering fra dine styles.
Brug af interne links
Den tekst som der klikkes på bør være sigende for hvad der linkes til. Brugen af "klik her" for at læse mere er ikke nær så god som hvis teksten der klikkes på siger noget om hvad der findes "bag" linket.
Eksempel:
- "... læs mere om SEO - klik her"
- "... læs mere om SEO her"
Nummer to er meget bedre - da ordene som er markeret (link-teksten) giver mening i forhold til hvad brugeren kan forvente at læse mere om, og Google "læser" også link-teksten.
Mere om "interne link".
Brug af billeder
"Billeder siger mere end 1000 ord" - men de skal passe til indholdet og så skal størrelsen passe til enheden som siden vises på (mobil, tablet desktop).
Hvis muligt så brug billeder der er tilpasset til hver enhed - dvs. lav to billeder: et til mobile enheder og et til desktop.
Og husk at gøre brug af muligheden for at lave ALT-tekster til dine billeder.
ALT-tekster er "Alternativ tekst", som oprindeligt gav blinde mulighed for at kunne "læse dine billeder". Men Google bruger dem stadig til at finde søgeord og -fraser på din hjemmeside. Så hvorfor ikke udnytte muligheden for at få dine billeder indekseret rigtigt når der søges på billeder på Google.
Vi vil i en senere artikel komme ind på brugen af billeder.
Brugen af video
Det giver liv på siden at indsætte en video - men sørg nu for at den er komprimeret rigtigt og ikke tager "100 år" om at hente på mobilen. Brug med fordel din YouTube kanal til dine videoer og integrer dem på din hjemmeside herfra.
Det giver også den fordel at du har endnu et sted - din YouTube kanal - hvor du kan promovere din forretning og dit brand.
Har du brug for hjælp eller har du spørgsmål til formatering af indhold - så brug formularen herunder.