Facebook Pixel

Arkitektur på hjemmesiden: Succesfaktorer ved søgemaskineoptimering (SEO)

Publiceret: 15-08-2017 10:56

Der er mange områder at undersøge, under søgemaskineoptimering (SEO) af en hjemmeside. Til gengæld er det vigtigt. Dette skyldes, at websites der befinder sig på de to første sider blandt Googles søgeresultater modtager over 96 % af al online trafik via Google-søgninger. Derfor er det vigtigt, at din virksomhed har en høj placering på søgemaskinernes resultatsider. I de kommende uger og måneder vil vi, her hos NEWWWEB, beskrive en række faktorer der direkte eller indirekte påvirker søgemaskineoptimeringen af dit website. Disse faktorer virker og forstærker hinanden når de kombineres, men har enten ingen eller ubetydelig effekt i isolation.

I denne 2. udgave behandler vi emnet; hjemmesidens arkitektur.

Læs også om det tidligere emne vi har behandlet:

Arkitektur

Sidernes crawlability

Søgemaskiner gennemsøger flere gange dagligt dit website og gemmer alt indhold i et indeks. Når brugere søger på søgemaskiner, gennemgår søgemaskinernes dette indeks for at finde alle relevante sider for søgningen og vælger derefter hvilke hjemmesider der er mest relevante for søgning og dermed hvilke hjemmesider der skal vises på de første sider i søgeresultatvisningen. Dette kaldes webcrawling. Hvis din hjemmeside skal kunne findes i søgemaskinerne, skal den kunne crawles af søgemaskinerne. Google Search Console er et gratis værktøj, hvor du kan se hvor ofte din hjemmeside crawles og om søgemaskinen oplever problemer med crawling på dit hjemmeside. OBS! Dette kræver, at du opretter en Google konto eller har en e-mail, der er tilknyttet din hjemmeside. 

Hvert website tildeles et fast budget - i form af tid - som søgemaskinerne maksimalt må bruge på crawling af hvert webside. Derfor kan det være fordelagtigt for størrere hjemmesider, at øge effektiviteten af søgemaskinernes crawl gennem deres website ved at sikre sig, at deres mest relevante sider crawles oftere. Dette kan ske gennem brug af robot.txt (en kode der fortæller søgemaskiner, at de ikke skal crawle en bestemt side) eller internal linking (en viderestilling via et link på én side på hjemmesiden til en anden side på samme domæne eller hjemmeside). Endvidere gør anvendelsen af sitemaps (en protokol der gør det muligt at fortølle hvilke sider på hjemmesiden som det er muligt for søgemaskinerne at crawle) det lettere for søgemaskinerne at crawle igennem dine sider, hvorfor det anses for god praksis. 

  • Sørg for at søgemaskinerne er i stand til at crawle dit website. 
  • Hvis du har et stort website med mange sider, er det en god idé at anvende robot.txt, internal linking og sitemaps til at sikre, at dine mest relevante sider crawles oftere. 

Sidens mobilvenlighed

Flere Google-søgninger sker nu fra mobile enheder såsom; smartphones, tablets og bærbare computere. Derfor er det nødvendigt, at din hjemmeside automatisk registrere og skalere indholdet til den skærmopløsning den vises på. Dette kaldes responsive (eller mobilvenlige) hjemmesider. Udover, at det giver din hjemmesides besøgende en bedre brugeroplevelse når de besøger din hjemmeside, rangere Google mobilvenlige hjemmesider højere blandt deres søgeresultater. Det samme er gældende for Microsofts søgemaskine, Bing

Hvis du har en Google-konto og har tilknyttet din hjemmeside denne, har du mulighed for at se hvilke enheder (smartphones og tables) dine besøgende ser dit website fra og med hvilken skærmopløsning. Disse data samt mange andre er gratis tilgængelige i Google Analytics.  

  • Sørg for, at din hjemmeside er responsiv, da dette både giver dine besøgende en bedre oplevelse på dine sider og øger din hjemmeside rangering på søgemaskinernes resultatvisning.

Dublering

Hjemmesider med identisk indhold gør det sværere for søgemaskinerne at bestemme hvilken af siderne der bør vises ved bestemt søgning. Dette er ikke godt. Det bliver værre hvis folk linker til forskellige versioner af sider med samme indhold. Dette resultere i en forvrænget eller lavere opfattelse af den værdi brugere har tildelt siden og dermed går det ud over sidens rangering blandt søgemaskinernes resultater.

Der er flere måder hvorpå dubletter af en side kan opstå; en side kan f.eks. kan "www" og "ikke-www" versioner. Måder at undgå dubletter på er brug af kanoniske webadresser, styring af URL-parametre og pagination

  • Tillad kun søgemaskinernes at crawle én version af en side på din hjemmeside (F.eks. ved brug af robot.txt eller sitemaps)
  • Undgå at linke til forskellige versioner af en side med identisk indhold.

Hjemmesidens hastighed

I overensstemmelse med deres mål om et hurtigere internet, giver Google en højere rangering til hurtige hjemmesider over langsommere hjemmesider. Det er muligt at anvende Googles værktøj, PageSpeed Insights, der vurdere hastigheden på din hjemmeside og foreslår ændringer, som kan foretages for at opnå et hurtigere website (Kræver en gratis Google-konto der er tilknyttet din hjemmeside)

  • Gør din hjemmeside hurtig at indlæse - både besøgende og søgemaskiner vil værdsætte dette.

Beskrivende URLs

URL er navnet på de enkelte siders unikke webadresse. Her markeret med fed: www.newwweb.dk/kontakt. URLs der beskriver indholdet på din side kan hjælpe med din placering på søgemaskinernes resultatsider. Eksempelvis beskriver denne URL hvordan, du kan kontakte os. Klikker du på linket, vil du også finde måder hvorpå vi kan kontaktes. Derfor beskriver ordet, "kontakt" meget godt siden indhold.

  • Brug beskrivende ord om sidens indhold i URLen. 

HTTPS & sikkerhed

For at skabe en mere bedre og mere sikker oplevelse for brugere af internettet, har Google en målsætning om, at alle websites har et tilknyttet SSL-certifikat. For at fremskynde dette, belønner de sider der har tilknyttet et HTTPS-protokoller, med en bedre rangering blandt søgeresultaterne. Derfor er anbefales det at implementere et SSL-certifikat på hjemmesider, da dette både giver en bedre placering blandt søgemaskinernes resultater og giver en sikrere hjemmeside - der særligt er essentielt på hjemmesider, hvor besøgende har mulighed for at indtaste følsomme data, såsom kreditkortinformationer på e-shops.

  • Øg sikkerheden og forbedre din hjemmesides rangering blandt søgeresultaterne ved at implementere et SSL-certifikat.  

Læs videre om emnerne:

1874
Oprettet i NEWWWEB CMS - Brugervenligt og SEO optimeret Content Management System