Struktureret data eller Schema markup anvendes for at levere flere informationer til Google om din artikel, dit produkt eller din virksomhed
Det kan godt være det er lidt "langhåret" - men derfor skal det alligevel tages alvorligt ...
Schema hjælper Google med at forstå din hjemmeside korrekt. Derudover kan schema være med til at udvide beskrivelsen af dine produkter eller dine artikler, for større synlighed i søgeresultaterne.
Dette kaldes også "rich snippets"
Hvad er Schema markup så egentlig?
Schema markup er kode som indsættes på dine produkter, dine artikler eller din virksomheds data.
Det er ikke noget som du nødvendigvis selv kan indsætte, da det skal placeres i kildekoden til dit produkt eller din artikel.
NEWWWEB CMS er født med Schema markup på både produkter og artikler.
Schema markup hjælper til at kategorisere indholdet ud fra nogle "tags" som findes i koden. F.eks. så findes der til produkter nogle "need-to-have" snippets. Disse er:
- itemprop="name"
- itemprop="brand"
- itemprop="model"
- itemprop="gtin"
- itemprop="image"
- itemprop="offers" - denne er inddelt i følgende:
- itemprop="priceCurrency"
- itemprop="price"
- itemprop="availability"
- itemprop="url"
- itemprop="sku"
- itemprop="description"
For artikler er der sat følgende op i NEWWWEB CMS
- itemprop="name headline"
- itemprop="description"
- itemprop="articleBody"
- itemprop="author"
- itemprop="image"
- itemprop="datePublished dateModified"
- itemprop="publisher"
- itemprop="name"
- itemprop="logo"
- itemprop="mainEntityOfPage"
Det vil være for meget at komme ind på alle mulighederne. Men for de der gerne vil læse mere om dette kan I besøge schema.org
Kan jeg selv teste?
Google stiller flere værktøjer til rådighed, som kan teste om dine produkter og artikler er sat korrekt op.
Du finder værktøjet i Google Search Console eller via "Test af udvidede resultater"
Har du brug for hjælp?
Skal du have hjælp til at opsætte schema markup på din hjemmeside så kontakt os via formularen herunder.