Hvad kan du bruge Google Analytics til?

Er Google Analytics ikke kun for nørder?

Det kan godt være du synes det er lidt overkill med Google Analytics, men værktøjet er gratis (som mange andre værktøjer fra Google), og giver dig et rigtig godt indblik i hvordan brugerne finder dig på internettet og ikke mindst hvordan de agere på din hjemmeside.

Der er rigtig, rigtig, rigtig meget data i Google Analytics - og ja noget af det er for nørder - men meget kan også bruges af den "ikke-nørdede" bruger.

I denne artikel vil vi gennemgå nogle få rapporter og give input til hvor du kan finde relevant data.

De åbenlyse rapporter

Her følger en kort gennemgang af nogle af "fanerne" i Google Analytics:

  • Startsiden:
    • Her finder du bl.a. en oversigt over besøgende og (hvis du er webshopejer) om udviklingen i omsætning
    • En oversigt over aktive brugere - dvs. dem der besøger din hjemmeside lige nu
    • Hvor kommer brugerne fra finder du under "Hvordan hverver du brugere?"
      • Direct er brugere der er kommet ind på din hjemmeside ved at skrive adressen direkte i browseren.
      • Organic Search er brugere som har søgt på Google og har fundet dig her og klikke sig ind på din hjemmeside.
      • Paid Search er for dig der har Google Ads
      • Referral er brugere der har klikket på et link på en anden hjemmeside eller fx. et nyhedsbrev.
    • Desuden vises hvor i verden dine brugere kommer fra på hvilket tidspunkt på dagen de besøger din hjemmeside samt hvilke sider de besøger mest, hvilke enheder de brugere og hvor længe dine brugere er på din hjemmeside.

Alle ovenstående rapporter er som udgangspunkt sat til de seneste 7 dage. Dette kan du under hver rapport ændre til en anden periode.

Anskaffelser -> Oversigt

Her får du en uddybende rapport over hvor dine besøgende kommer fra.
De "bedste" besøgende er dem der kommer direkte ind på din side (dem der kender dig i forvejen) eller dem der kommer via de organiske søgeresultater (Organic Search) da de er gratis.
Social er dem der er kommet til din  hjemmeside via sociale medier (Facebook, Instagram og lignende)

Ved at klikke på de enkelte kanaler kan du se hvilke sider de besøger og for de sociale medier, hvilke der har givet trafik.

Rapporten under hver kanal giver dig et billede af hvilke sider der er mest besøgt og om det er nye eller tilbagevendende brugere (forskellen mellem Brugere og Nye brugere).

  • Afvisningsprocent er et udtryk for hvor mange der kun besøger den ene side og ikke klikker sig videre på din hjemmeside.
  • Sider pr session viser hvor mange sider en bruger gennemsnitlig ser på hjemmesiden
  • Gens. sessionsvarighed giver et hint om hvor længe en bruger bliver på din hjemmeside.
  • De sidste tre kolonner er mest relevant for brugere med webshop

Og der er meget mere ...

I de følgende artikler vil vi fortælle om flere af rapporterne - så "stay tuned"

6826
Oprettet i NEWWWEB CMS - Brugervenligt og SEO optimeret Content Management System