Google Analytics - Hvem er dine brugere?

Publiceret: 29-10-2020 07:00

Hvem er dine brugere?

Hvis du vil dykke lidt længere ned i hvem dine brugere/besøgende er, så findes der et område der hedder "Målgruppe"

Målgruppe er en kategorisering af hvem dine besøgende egentlig er i forhold til Demografi (alder og køn), Interesser, Geografi (sprog og sted), Teknologi (browser og operativ system) og Mobil (versioner af mobiler)

Her er en kort gennemgang af de forskellige underpunkter:

Målgruppe -> Demografi

Alder: Her får du en indikation af hvilken aldersgruppe der ser din side

Køn: Ja det giver sig selv :-)

Målgruppe -> Interesser

Denne er interessant! - Her forsøger Google at kategorisere dine besøgende i interesse grupper ud fra deres præferencer generelt på nettet.

Dette er altså et kvalificeret bud på hvad dine brugere beskæftiger sig med ud fra hvad de besøger mest.

Målgruppe -> Geografi

Ja dette giver sig selv - og dog ...

Sted er der hvor kunden er placeret enten udfra en GPS funktion i mobilen eller via den IP adresse man befinder sig på med sit udstyr.
Da man godt kan have en IP-adresse et helt andet sted end der hvor man reelt befinder sig, kan man ikke bruge det 100%. Men det giver en rigtig god indikation.

Sprog er hvilket sprog som den besøgende har opsat på sit udstyr - eller valgt i Googles andre tjenester.

Målgruppe -> Teknologi

Her finder du oplysninger om hvilke browsere som dine besøgende anvender, og om det er en Windows eller Apple enhed der benyttes.
Dette giver et meget godt billede af hvad man skal prioritere, når der skal designes hjemmeside.

Hvis der er meget få der bruger en ældre teknologi så er det ikke nødvendigvis en god ide at smide rigtig mange penge efter at få hjemmesiden optimeret til alle browsere og alle systemer.

Målgruppe -> Mobil -> Enheder

Da Google gør meget for at få hjemmesiderne designet responsivt (altså mobilvenligt) er der naturligvis også en rapport som omhandler hvilke mobiler (brands) der er besøg af på din hjemmeside.

Måske bliver du her overrasket over hvilket brand eller teknologi der er flest af for netop jeres hjemmeside.

Igen - der findes meget mere ...

I næste artikel går vi mere i dybden med at tilpasse din hjemmeside, så du kan hente endnu flere data ud, som kan være nyttige i forhold til din webshop.

6895
Oprettet i NEWWWEB CMS - Brugervenligt og SEO optimeret Content Management System