Søgeord
Søgeord handler om at finde et match mellem ord eller sætninger som dit ønskede kundesegment anvender i forbindelse med deres søgning på Google og de produkter eller ydelser, du kan tilbyde. Når dette sker, er din annonce kvalificeret til at blive vist. Denne artikel indeholder 3 hurtige tips til hvordan du kan vælge hensigtsmæssige søgeord.
Udkast til søgeord
Start med at lave en brainstorm, hvor du sætter dig selv i dine kunders sted og forsøger at finde og nedskrive de ord eller sætninger som du forestiller dig, at de søger efter. Du bør have mellem 5-40 søgeord for hver annoncegruppe. Samlingen af disse ord og/eller sætninger i en liste kalder vi for, udkast til søgeord.
Søgeordsplanlægning
Undersøg herefter populariteten af ordene i din liste, udkast til søgeord. En måde at undersøge ord eller sætningers popularitet er, at anvende værktøjet, Søgeordsplanlægning (eng. Google Search Planner), der estimere hvor populære ordene er og samtidig generere idéer til nye. Ud fra disse estimater kan du beslutte dig til hvilke ord, du vil beholde som søgeord.
Negative søgeord
Negative søgeord er ord der hindre din annonce at blive vist når de indgår samme med din søgning. Opretter du eksempelvis en annonce for et udsalg på bøger, men ikke sælger ordbøger, kan det således ved en god idé at tilføje ordet, “ordbog” som negativt søgeord. På denne måde kan du i betydelig grad begrænse antallet af søgninger der viser dine annoncer selvom de ikke er relevante for brugeren. Dermed bruger du ikke unødige ressourcer. Google anbefaler, at du anvender mindst tre negative søgeord pr. annoncegruppe.