Personliggørelse: Succesfaktorer ved søgemaskineoptimering (SEO)

Publiceret: 01-01-2018 00:00

Der er mange områder at undersøge, i forhold til søgemaskineoptimering (SEO) af en hjemmeside. Til gengæld er det vigtigt. Websites der befinder sig på de to første sider blandt Googles søgeresultater modtager over 96 % af al online trafik via Google-søgninger.

I de kommende uger og måneder vil vi derfor, her hos NEWWWEB, kaste lys over faktorer der på en direkte eller indirekte måde, påvirker søgemaskineoptimeringen af dit website og giver dig en bedre rangering på søgemaskinernes resultatside. Disse faktorer virker og forstærker hinanden når de kombineres.

I denne 6. udgave behandler vi emnet; personliggørelse.

Læs også om de tidligere emner vi har behandlet her.

Personliggørelse

Personliggørelse omhandler søgemaskinernes skræddersyede resultatvisning på baggrund af de oplysninger der er tilgængelige om brugeren. Dette betyder effektivt, at to personer, der foretager samme søgning, sjældent vil få vist identiske resultater. Dette afsnit omhandler hvilke faktorer, der har indflydelse på søgemaskinernes resultatvisning og hvordan du kan bruge denne information i søgemaskineoptimeringen af dit website.

Geografi

En af de faktorer, der påvirker søgemaskinernes resultatvisning er geografi - eller den lokation som søgemaskinen kan registrere, at brugeren foretager søgningen fra. Således vil en søgemaskine f.eks. betragte sider på et sprog der matcher det land brugeren befinder sig i som mere relevante for brugeren, end sprog, som ikke matcher brugerens geografiske lokation.
Hvis dit website ikke anses for relevant for et bestemt land af søgemaskinerne, vil det gå ud over din rangering blandt søgemaskinernes resultatside. Derfor er det vigtigt, at din hjemmeside er relevant i det geografiske område, hvor du ønsker at føre forretning. Dette omfatter både lande og byer.

For forretninger, der ønsker at være særligt til stede i det lokale samfund kan første trin på dette være, at registrere deres forretning på Google My Business (kræver gratis Google-konto).

  • Sørg for, at din virksomheds website er relevant i de lande og i de regioner samt byer, hvor du ønsker at gøre forretning.

Personlig historik

Personlig historik - som omfatter hvad brugeren før har søgt og klikket på blandt søgeresultaterne eller hvilke sider de ofte besøger - anvendes af Google og Bing til at tilpasse fremtidige resultatvisningerne til brugerens præferencer.
Det er svært, at gøre sin hjemmeside mere relevant på dette område. Derfor råder vi i stedet virksomheder til at fokusere på at skabe en god oplevelse for deres besøgende på hjemmesiden, så deres besøgende vender tilbage. Dette skyldes, at tilbagevendende besøgende oftere vil få vist dit website blandt deres søgeresultaterne. Samtidig med dette vil din hjemmeside opleve en højere placering blandt deres søgeresultater. Dette forøges yderligere hvis den besøgende efterlader et like på din hjemmeside eller din virksomhed på sociale medier.

  • Skab en god oplevelse for besøgende af din hjemmeside, som får dem til at vende tilbage flere gange. Forsøg samtidig at få de besøgende til at "Synes godt om" din virksomhed og følge den på sociale medier. 
1880
Oprettet i NEWWWEB CMS - Brugervenligt og SEO optimeret Content Management System