Ny Google Analytics - GA4

Publiceret: 12-11-2020 08:00

Google præsentere nu deres nye udgave af Google Analytics, som de kalder Google Analytics 4 - eller kort: GA4. Ændringerne i GA4 er primært relateret til måden data bliver behandlet på, og ikke så meget hvordan data bliver opsamlet.

Hvad er det nye i Google Analytics 4?

Det helt nye i GA4 er at den har maskinlæring - dvs. den kan estimere brugerdata og handlinger, endda også i de tilfælde hvor brugeren har sagt nej til cookies.

Det er også muligt at kæde data sammen fra flere platforme via såkaldte datastrømme.

Opdatering af sporingskoden

Hvis man allerede bruger GTAG sporingskode, skal man ikke foretage nogle ændringer på hjemmesiden, men blot opgradere sin nuværende Analytics-ejendom til ny GA4-ejendom, da den kan benytte eksisterende GTAG kode.

Hvis man bruger Google Tag Manager til sporing, kræves der implementering af ny GA4-sporingstag fra skabelonen i Tag Manager.

Hvis man bruger en ældre version af Google Analytics, f.eks Google Analytics Universal eller ældre, skal man opgradere sporingskoden for at få fuld udbytte af den nye GA4.

Google har gjort det muligt at opgradere eksisterende Google Analytics ejendomme til Google Analytics 4.

Hjælp mig med at opgradere

Datastrømme i GA4 - hvad er det?

Med datastrømme kan man spore besøgende på tværs af domæner. Og man kan sætte en datastrøm op til at bruge "forbedret måling".

Forbedret måling giver mulighed for nemmere at kunne tracke handlinger som afspilning af video, indsendelse af en kontaktformular, tilmelding til nyhedsbrev, klik for download af fil osv.

Dette giver mulighed for meget nemmere at måle værdien af disse hændelser uden at skulle opsætte specifikke mål og rode med koden på hjemmesiden.

Kan den nye GA4 så det samme?

Der er flyttet lidt rundt på rapporterne og der er kommet nye til. Men det man kender fra Google Analytics kan man stadig finde i den nye GA4.

Dog kan man ikke hente data fra sin nuværende Google Analytics ind i GA4 - så det frarådes at slette den eksisterende ejendom da man i mange tilfælde har brug for de historiske data.

Det er derfor en god ide allerede nu at få konfigureret en GA4 konto - så man allerede nu får data ind.

Der er kommet nye rapporter til og derudover kan man nu via intelligente søgninger få vist de data men søger.
Man kan for eksempel søge efter "hvor mange besøgende havde jeg i sidste måned" - GA4 vil så navigere til rapporten der viser dette.

I denne artikel (fra Google selv) forklares forskellene mellem Google Analytics og den nye GA4.

Jeg skal opgraderes

Nye rapporter

GA4 er som tidligere skrevet en helt ny Google Analytics og derfor er udseendet naturligvis også ændret. Og rapporterne fra tidligere version er derfor også ændret, flyttet eller helt forsvundet. I de tilfælde hvor de ikke længere findes er der kommet nye til.

Det er nu muligt at søge på en rapport ved blot at søge på det man gerne vil have vist: "hvor mange besøgende havde jeg i sidste uge"

LIVSCYKLUS

Her finder du Anskaffelser, Engagement, Indtægtsgenerering og Fastholdelse.

Anskaffelser er data fra dine besøgende, altså trafik som vi kender det fra før mht. kilde og medium, om det er organiske søgeresultater eller betalte. 

Engagement er her hvor du kan se hvilke standard hændelser som datastrømmen har registreret. Desuden kan du se hvilke sider dine brugere har brugt mest tid på og hvilke sider de har besøgt mest.

Indtægtsgenerering er her der findes rapporter over din webshop. Hvilke produkter bliver set af flest og hvor mange der har påbegyndt en handel. Altså meget ala det man kunne se hvis man havde implementeret Google Enhanced Ecommerce i den tidligere version. Måske kan man fremadrettet se de samme data her uden e-handels udvidelser.

Fastholdelse viser statistik over de besøgende der vender tilbage og hvad de foretager sig, - giver det ordre eller andre værdifulde handlinger (udfyldelse af kontakt formular, tilmelding til nyhedsbrev ...)

BRUGER

Her findes de gammelkendte rapporter om Demografi og Teknik.

Demografi er fordelingen på alder, køn og interesser.

Teknik viser information om de besøgendes udstyr/enhed som anvendes.

HÆNDELSER

Her finder du Konverteringer og og Alle hændelser. Alle hændelser er det som GA4 har registreret som en hændelse eller de hændelser som man manuelt har tilføjet. Konverteringer er de hændelser man har værdisat - det er fx. e-handels hændelser.

Man kan i GA4 ændre en hændelse til en konvertering.

ANALYSE

Herunder finder du Analysecenter og Skabelongalleri

Analysecenter er det man kender fra tilpassede rapporter - altså rapporter som man kan skræddersy. Disse rapporter kan laves med en "træk og slip" wizard, så man let selv kan oprette disse rapporter.

Skabelongalleri indeholder skabeloner hvis man ikke selv vil begive sig ud i generering af specielle rapporter. Disse  rapporter har tidliger kun været tilgængelig i Analytics360 som er den betalte version af Google Analytics. Her kan du altså få dem gratis.

Hvordan kommer jeg videre

Skal jeg opgradere til GA4?

Ja - er det korte svar!

Skal vi uddybe lidt, så er muligheden for at estimere statistik for både besøg og hændelser, for dem der fravælger Cookies eller benytter en browser med ITP teknologi, en meget vigtig grund til at opgradere.

Med introduktionen af GA4 vil udviklingen i den nuværende Google Analytics sandsynligvis ikke blive prioriteret, og hvis man så ikke har opgraderet i tide mister man måske historisk data.

Heldigvis er opgradering meget simpel, da Google har lavet en nem "wizard" der overfører indstillinger osv. til den nye konto.

De to ejendomme vil kører sideløbende og man har derfor allerede nu mulighed for at tjekke at alt er som det skal være og der opsamles de data man forventer.

7001
Kontakt os for hjælp til at opgradere din Google Analytics til version 4
Oprettet i NEWWWEB CMS - Brugervenligt og SEO optimeret Content Management System