Er din hjemmeside klar til online-annoncering?

Publiceret: 01-04-2018 00:00

Klargøring af din hjemmeside til online annoncering

Med AdWords-annoncering kan du tiltrække flere besøgende til din hjemmeside, men det er din hjemmeside der skal få din besøgende til at købe dine produkter eller ydelser. Derfor er det afgørende, at dit website er forberedt til denne opgave. Af samme årsag bør du beskæftige dig med din hjemmeside, inden du begynder på online annoncering. Derfor vil vi i det følgende lægge vægt på en række elementer, der gør din hjemmeside parat til online annoncering.

Overskrift

En iøjnefaldende overskrift på dit website viser dine besøgende er de er landet det rette sted på din side. Dermed opfordres de til at blive længere tid på din hjemmeside.

Mobilvenlighed

For at konvertere besøgende til kunder er det vigtigt, at din hjemmeside er responsiv (mobilvenlig) og hurtig at tilgå fra mobiltelefoner. Google tilbyder et gratis værktøj, hvor du kan teste indlæsningshastigheden af din hjemmeside fra mobile enheder og 3g netværk. Samtidig sammenligner testen, dit website med andre hjemmesider i din industri og estimerer mange besøgende din hjemmeside taber forårsaget af indlæsningstiden.  

Fordele ved dit produkt eller tjeneste

Det anbefales, at din hjemmeside tydeliggør fordele ved dine produkter eller tjenester på overskuelig måde. Dine besøgende vil højst sandsynligt ikke bruge tid på at læse tekstafsnit af større mængder på den allerførste side, de lander på. Gør det derfor nemt og hurtigt at læse om disse fordele - f.eks. ved brug af punktopstilling.

Anvendelse af medier

Ligesom det er vigtigt at en iøjnefaldende overskrift og vise tydelige fordele ved dine produkter og ydelser, er det vigtigt at have iøjnefaldende medier (billeder, videoer eller grafik) der engagere dine besøgende i sidens indhold. Medier kan dog være med til at øge hjemmesidens indlæsningshastighed - derfor er det vigtigt at finde en balanceret anvendelse heraf.

Opfordring til handling

Opfordring til handling er funktioner på hjemmesiden der fortæller kunderne hvad du ønsker de skal foretage sig. På en e-shop kan det være en knap med teksten, “Føj til indkøbskurv” eller “Køb”, mens det på hjemmesider der tilbyder en service kan være være en knap med teksten; “Bestil tid i dag”. Funktioner med opfordringer til handling øger sandsynligheden for at dine besøgende foretager handlingen.

Troværdighed

Det bør være nemt for dine besøgende at finde din virksomheds kontaktinformation, så de kan komme i kontakt med dig. Dette får din virksomhed til at fremstå mere troværdig. Der findes andre faktorer, som kan inkorporeres på din hjemmeside for at forbedre kundernes tillid til din virksomhed og dermed øge sandsynligheden for, at de ønsker at gøre forretning.
Disse omfatter, men er ikke begrænset til; kundeudtalelser eller verifikationer fra tredjepartsvirksomheder om din virksomhed og åbenhed omkring din egen virksomhed og hvad den står for.
Herudover er det vigtigt at informere om hvad kundens personlige oplysninger anvendes til, såfremt du anmoder om disse.

Brugervenlighed

Det er afgørende, at dine besøgende intuitivt er i stand til at navigere rundt på din hjemmeside. Derfor er brugervenligheden vigtig. Det er heldigvis muligt at følge en fire principper, som hjælper hjemmesider med at fremme brugervenligheden. Disse gennemgås kort her.

  1. Første princip omhandler placering af dit indhold.
    Det anbefales at vise det indhold, der er vigtigst for dine besøgende, øverst på dine sider. Dermed bliver dette indhold, det første som dine besøgende ser, når de besøger din hjemmeside og de slipper derfor for at rulle ned på siden for at finde det de søger efter. Det er en kendsgerning af surfere ikke ønsker at bruge mange sekunder på at søge det de leder efter. Det betyder, at hvis indholdet de leder efter ikke springer dem i øjnene, vil de sandsynligvis forlade din hjemmeside igen.
  2. Andet princip omhandler mobilvenlige websites.
    Et stigende antal brugere af søgemaskiner søger fra mobile enheder såsom tablets og smartphones. For effektivt at vise din hjemmesides vigtigste indhold på skærmen af disse enheder er hjemmesiden nødt til at tilpasse sig til brugernes enhed. Dette kaldes en responsiv hjemmeside.
  3. Trejde princip omhandler navigationslinks på hjemmesiden.
    Det er vigtigt, at din hjemmeside ikke fyldes op af navigationslinks. Forsøg derfor at begrænse antallet af disse. En måde at gøre dette på, at opdele din produkter eller ydelser i et antal kategorier og herunder mere specifikke underkategorier. Din virksomhed kan eksempelvis have en kategori, der hedder “rengøringsartikler” og en underkategori, som hedder “vinduesrengøring”. En god ide er også at give brugeren mulighed for at læse mere om varen inden den lægges i kurv. Som regel er det nok at kunne klikke på billedet. Du kan med fordel også vise en tekst “Få mere information” eller “Se specifikationer”.
  4. Fjerde og sidste princip omhandler annoncer.
    Hvis du har annoncer på din hjemmeside er det vigtigt, at disse er tydeligt adskilte fra indholdet på din hjemmeside. Dine besøgende skal således, ikke være i tvivl om hvilket indhold der er annoncer og hvilket der er reelt indhold på hjemmesiden. Pop-up reklamer, en anden form for annoncering, bør desuden ikke anvendes, da det virker forstyrrende for navigeringen på din hjemmeside.

Synlighed

Det er ligeledes vigtigt, at din virksomhed er til stede flere steder på internettet. Ved at være dette bliver din virksomhed mere synlig online og du har mulighed for at komme i kontakt med flere kunder. Vi anbefaler, at du opretter din virksomhed på Google My Business, da der dermed vil blive vist oplysninger om din virksomhed blandt Googles søgeresultater. Samtidig med dette, vil din virksomhed ligeledes optræde på Google Maps, så det blev let for kunderne at besøge din virksomhed.

Bruger du NEWWWEB CMS til din hjemmeside, er du godt på vej til at imødekomme alle disse elementer. NEWWWEB CMS fungere som et rammeværktøj for din hjemmesides opbygning, men dikterer ikke indholdet (hvilken tekst eller hvilke medier) du anvender. Det betyder dog ikke, at vi ikke vil bistå med både støtte og rådgivning i forbindelse med skabelsen af hjemmesidens indhold.

Tidligere artikler

Læs om de tidliger emner vi har behandlet her

1884
1884
Oprettet i NEWWWEB CMS - Brugervenligt og SEO optimeret Content Management System